5 February 2015

Back in business

DSC_3248_1
DSC_2145_1DSC_2433_1DSC_3265_1
DSC_3139_1
DSC_2650_1DSC_3176_1
DSC_2981_1
DSC_2927_1
DSC_1628_1DSC_2793_1
DSC_2021_1DSC_2634_1
DSC_1927_1
DSC_2295_1DSC_2713_1
DSC_2096_1
DSC_2117_1

Hello friends! I have been absent for over a month because uni finished, and as I went to Finland my computer went to repair and I only got it back a couple of days ago, and now I'm back in uni, too. Luckily I have plenty of pictures to share with you, taken with my phone. I would have loads pictures from my Christmas holiday as well but I better just stick to the most recent, and some from a holiday to Yorkshire. I did indeed have a relaxing 6-week holiday, and now that uni has started again I find it difficult to get back to the routine of readings and paying attention. Hopefully I will manage to do the readings for next week, and catch up on the ones I missed this week. Obviously not having a computer for the first couple of days didn't help and my phone was stuffed with pictures so I couldn't even upload anything to it until I emptied everything on my computer, haha. The modules this semester seem quite interesting. I have the second half of the foundation module with the basic media stuff, which is mainly about research now, as last semester we went through more of the different theorists and semiotics. Like last year I have two theory based and two practical modules, and the other theory module is called media technology. Sounds awful, I know, but it's not actually that bad. On the first lecture we went through different media technology and some other things, and it seems interesting enough. I mean it's basically studying phones, computers, TV's and all sorts of media devices and how we use them and how they've changed. The practical modules seem really interesting, one being print media, which is creating media content with different software. During the first lecture the whole group was told to create a book cover using the same picture and it was amazing to notice how different they looked even when you just changed colours or cropping. The other practical module is networked image, which basically is about social media. During the first seminar today we were discussing different  medias and how we use them, and were told to create a 6 second vine for next week. It's pretty cool that as homework I get to write down my three favourite blogs and why I like them! :-D

Anyways, I hope I get back to the routine of writing weekly and in the Networked Image module I will be creating another blog as a portfolio, and I'll probably either link the content or post it here too, depending on what projects we are given. I was also thinking about putting one of my essays up here, if you're any interested in reading for example one of my 1000 word essays (I reckon 2000 is too long) I can surely do that (if there are no comment I might do anyway, lol). I'm really happy with the marks I got! I got 1st (70%, which is basically excellent) of radio project, 2.1 (65%) of my two short essays, and 2.1 (62%) of my long essay, and over 60% of the video project (can't remember the exact and uni email where it's said is not opening, haha). I got pretty much the same as my mates I think, which I think is great because I'm not English, and even though I am fluent the academical writing is so different. A friend from work borrowed me a grammar book just in case I feel like I need a bit of reminder, and I might have a look at it if I get the time before this semester is over (I don't promise anything though). :-D Now I'm gonna watch some Criminal Minds, I got the dvd box set for Christmas and I'm totally addicted. I shall be back soon, I hope you're all doing well!


+ Moikka ystäväiset! Musta ei oo kuulunu mitään yli kuukauteen koska koulu loppu ja tulin Suomeen, ja siinä samalla tietokone meni korjaukseen. Sain sen vasta pari päivää sitten takas ja koulukin pyörähti taas käyntiin. Onneks mulla on paljon kuvia teille, ja vaikka joululomaltakin ois esimerkiksi hirmunen läjä kuvia, ajattelin nyt vaan laittaa viimesimpiä räpsyjä ja pari lomalta Yorkshiresta. Oli kyllä niin mukava ja rentouttava kuuden viikon loma, että nyt on ollu vähän vaikeuksia asennoitua lukuläksyjen lukemiseen ja tunnilla keskitttymiseen. Toivon mukaan saan ens viikolle luettua ja tänkin viikon lukuläksyt käytyä läpi. Tietenkään tietokoneettomuus ei auttanu parina ekana koulupäivänä ja kun puhelinkin oli täynnä kuvia niin silläkään ei voinu ladata lukuläksyjä esiin. :-D Meillä alko siis maanantaina taas koulu ja uudet kurssit vaikuttaa onneks mielenkiintosilta. Meillä on toinen puolikas siitä median perusteista, joka tällä puoliskolla painottuu tutkimuksen tekemiseen, kun viime vuonna opiskeltiin eri teorioita ja semiotiikkaa. Kuten viime vuonna, tänä vuonnakin on kaks teoriakurssia ja kaks käytännönläheisempää. Se toinen teoriakurssi on media ja teknologia, joka kuulostaa nimen perusteella tosi kuivakalta. Onneks se ei sitä oo, koska me periaatteessa opiskellaan eri mediavälineitä kuten kännyköitä, tietokoneita ja telkkaria, ja miten ne on kehittyny ja miten me käytetään niitä yms. :-) Käytännön kurssitkin vaikuttaa tosi kivoilta! Toinen on nimeltään printattu media, eli opitaan tuottamaan eri materiaaleja esim. lehteen. Ekalla tunnilla koko luokalle annettiin tehtäväks muokata samasta kuvasta kirjan kansi, ja oli hauska huomata kuinka erilaisia kansia samasta kuvasta sai ihan vaan värejä tai rajausta säätämällä! Toinen käytännön kurssi on verkostoitunut kuva, joka on lähinnä sosiaalisen median analysointia ja ekalla tunnilla pohdittiinkin mitä sovelluksia yms. käytetään. Saatiin tehtäväks tehä lyhyt video sellasella sovelluksella kun Vine, en tiedä kuinka tunnettu se on suomessa. Periaatteessa kuin instagram, mut kuvien sijaan sinne laitetaan kuuden sekunnin mittasia videoklippejä. On se kyllä mukavaa kun läksyks tulee listata kolme lemppari blogia ja kolme syytä miks niistä tykkää! :-D

Toivottavasti pääsen pian taas opiskelurutiiniin ja muistan ja ehdin kirjotella tänne viikoittain. Meidän pitää ton verkostoitunut kuva-kurssin aikana perustaa blogi portfolioksi ja laittaa sinne annetut projektit näytille, joten aion joko linkata tai postata samat jutut tänne, riippuen millasia projekteja meille annetaan. :-) Ajattelin laittaa tänne näytille yhen mun esim. 1000 sanan esseistä, jos jotakuta kiinnostaa lukea. Se on tietysti sitten englanniksi enkä kyllä ala suomentelemaan kun siitä meni monta päivää kirjottaessa. Voi olla että laitan sen tänne joka tapauksessa jos ei yhtään kommenttia tuu, haha! Oon kyllä tosi tyytyväinen mun arvosanoihin viime lukukaudelta. Radioprojektista tuli paras arvosana eli ensimmäinen (täällä arvosanat on ihan oudosti kun esim. eka on 70% tai enemmän, mikä on siis erinomainen ja 60% on 2.1 eli hyvä, ja 2.2 on 50% eli ok, 40% on läpi. Sain radiosta siis 70%, kahesta lyhyestä esseestä 65%, pitkästä esseestä 62% ja videoprojektista yli 60%, mut en muista tarkkaan kuinka paljon ja yliopiston sähköposti ei suostu aukeemaan missä se lukis, hehe. Sain suht samanlaiset arvosanat kun mun koulukaverit, mikä on tosi hyvin huomioon ottaen etten oo englantilainen. Vaikka mun englanti onkin sujuvaa, niin on akateemisen esseen kirjottaminen ihan erilaista kun esim. tän blogin. Työkaveri lainas mulle englannin kielioppikirjan, jos tuntuu että tarviin vähän kielioppimuistutusta ja saatankin kurkata sitä ennen seuraavia esseitä jos muistan ja ehdin (en lupaa mitään hahaa). Nyt katotaan vielä jakso tai kaks Criminal Mindsia (vaikka äiti kielsi). Sain dvd-boksin joululahjaksi ja oon koukussa. Palaillaan pian, toivottavasti teillä menee kaikki hyvin!

2 comments:

  1. Noi kuvat on niin hienoja :))) laita vaa tänne suoraa ne kaikki työt! Eiks tää voi olla sun portfolportfolio? Vai pitääks sen olla oma blogi kokonaan? :b

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! En mä varmaa kaikkia haluu laittaa, ne on nii kauheen pitkiä!

      Delete